قوانین و فرایند انتخاب رشته

رفیق اهمیت رعایت صحیح قوانین انتخاب رشته و فرایند اون بر هیچ‌کسی پوشیده نیست! از اونجا که انتخاب رشته ی کنکور سراسری بخش مهمی از تعیین مسیر زندگی داوطلب و مدیریت کننده ی آینده ی زندگی اونه و مهمترین بخش فرایند پذیرش در کنکور سراسری محسوب میشه، اینکار باید با قوانین و فرایند مختص خودش انجام بشه.

فرایند کلی انتخاب رشته ی کنکور سراسری به اینصورته که در ابتدا داوطلب کارنامه ی اولیه ی خودش رو از سایت سازمان سنجش مشاهده میکنه و باید به سهمیه ها، رتبه در سهمیه ها، تراز و درصدها و مواردی که برای هر داوطلب مجاز اعلام شده دقت کنه و اونها رو مورد بررسی قرار بده تا بتونه تخمین بهتری از قبولی خودش و اولویت بندی انتخاب هاش بزنه، و بعد از اون با توجه به اصول و معیارهایی که باید برای انتخاب رشته رعایت کنند( برای توضیحات بیشتر مطالعه ی مقاله ی« روشها و معیارهای انتخاب رشته» پیشنهاد میشه) انتخاب های خودشون رو اولویت بندی میکنن و ۱۵۰ کد رشته رو در رشته ی امتحانی خودشون در سایت سازمان سنجش وارد میکنند. انتخاب رشته ی داوطلبهایی که دی ماه کنکور دادند هم به صورت همزمان با انتخاب رشته ی داوطلبهایی که تیرماه کنکور دادند انجام میشه. دقت کن که انتخاب رشته ی دانشگاه آزاد درصورت مجاز شدن داوطلب در کارنامش، با همین روند ولی به صورت مجزا از انتخاب رشته ی سراسری انجام میشه، اما انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان با انتخاب رشته ی سراسری همزمان انجام میشه.

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری به صورت زیرهستش:

۱) بررسی وضعیت کارنامه ی داوطلب: رفیق اولین و مهمترین مرحله ی انتخاب رشته ی کنکور سراسری بررسی کارنامه ی داوطلب، سهمیه های داوطلب، دوره های مجاز شده، درصدها وتراز، رتبه ها در سهمیه ها و… هستش. این کارنامه باید دقیق در کنار یک مشاور باتجربه بررسی و تحلیل بشه و تا حدی تخمینهای موردنیاز برای انتخاب رشته زده بشه تا داوطلب با دید بازتری انتخاب رشته کنه.

۲) سازمان سنجش بعد از اعلام دقیق زمان انتخاب رشته ی کنکور سراسری دفترچه ی انتخاب رشته رو در سایت سنجش به نشانی sanjesh.org منتشر میکنه که این کارنامه بخش بسیار مهمی از انتخاب رشته و پذیرش تو خواهد بود. به اینصورت که تو باید حتما این دفترچه‌رو ریز به ریز و‌ دقیق مطالعه کنی و هر چیزی که توی این دفترچه عنوان شده فقط دقیق و قابل اعتماده نه صحبت های بقیه، اگر هر سوالی داشته باشی که هر رشته رو کدوم‌دانشگاها دارن، هر دانشگاهی چه‌امکاناتی داره( مهمترین آیتم در این بخش این هست که کدوم دانشگاها به دانشجوها خوابگاه ارائه میدن)، چه رشته هایی امسال ارائه شده( معمولا هرسال کدرشته های جدیدی هم به دفترچه ی انتخاب رشته تحت عنوان رشته های جدید اضافه میشه) و هر قانون جدید یا تبصره ای که به انتخاب رشته مربوط هست در این دفترچه موجوده و ملاک تو برای انتخاب رشته باید این دفترچه باشه نه چیز دیگری، بسیار زیاد بودن کسانی که دفترچه ی انتخاب رشته ی کنکور سراسری رو که باید معیار اصلی اونها باشه مطالعه نکردن و در بدیهیات انتخاب رشته دچار تردید و اشتباه شدن و انتخاب رشته ی خوبی نداشتن. جواب تمام سوالاتی که شما در ذهن دارید در دفترچه‌ی انتخاب رشته موجوده.

۳) استخراج کد رشته های متناسب با رشته ی تحصیلی فرد از دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته: رفیق برای اینکه کدرشته هارو بعدا بخوای با توجه به علاقت اولویت بندی کنی باید ابتدا اونها رو از دفترچه‌ی راهنمای انتخاب رشته استخراج کنی و به صورت منظم جایی داشته باشی، میتونی برای اینکار از هایلایت کردن استفاده کنی و توی دفترچه کدرشته های موردنظرت رو هایلایت کنی تا برای اولویت بندی کارت ساده تر باشه(حتما از دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته پرینت بگیر و استفاده کن)

۴) اولویت بندی کدرشته ها بر اساس علاقه: رفیق همونطور که‌توی مقاله های قبلی سایت در رابطه با این موضوع صحبت کردیم که چطور رشته ی مورد نظرت رو انتخاب کنی که بعدا پشیمون نشی، باید برای این انتخاب، علایق، استعدادها، شرایط و سطح علمی، بازارکار و آینده ی شغلی خودت رو در نظر بگیری و با کمک خانواده و یک مشاور باتجربه اولویت بندی خودت رو مشخص کنی و در نهایت، خودت انتخاب رشته کنی‌. دقت کن که این اولویت بندی هارو با جزئیات باید روی کاغذ بنویسی و درصورت نیاز مدام تغییرش بدی نه اینکه همزمان هم اولویت بندی کنی و هم وارد سیستم کنی.

۵) تکمیل فرم انتخاب رشته در سیستم: حالا نوبت به این میرسه که بعد از چند بار چک کردن لیست اولویتهات و اطمینان حاصل کردن از چینش صحیح کدرشته ها،اونها رو وارد سیستم بکنی.

در اینجا چند نکته هست که باید بهشون توجه کنی: اول اینکه مرورگری رو استفاده کن که آپدیتش صورت گرفته باشه و بین راه باعث نشه صفحه مرورگر بسته بشه یا بپره! و اینکه روش کلی انتخاب رشته و پر کردن لیست به اینصورت هست که: با ورود به سایت سازمان سنجش ابتدا گزینه ی بخش سراسری  رو انتخاب میکنی و بعدش روی لینک انتخاب رشته کلیک میکنی و اطلاعات خودت رو که‌شامل شماره داوطلبی ، شماره پرونده یا کد پیگیری ثبتنام هست وارد میکنی و به این ترتیب  یک سری اطلاعات کلی در رابطه با تغییرات دفترچه نوشته شده که باید مطالعه کنی و تیک صحت سنجی رو بزنی. بعد از اون به سه روش با وارد کردن اطلاعاتت شامل سریال ثبتنام، شماره شناسنامه یا کد پرونده میتونی وارد صفحه ی شخصی خودت بشی که معدل دیپلم و سوابق تحصیلیت رو مجدد نمایش داده و ازت میخواد با دقت مطالعه کنی و درصورت نیاز ویرایش انجام بدی و در نهایت تایید کنی.
حالا لیست انتخاب رشته که باید با کدرشته های موردنظرت پر بشه در اختیار تو قرار میگیره و طبق اون‌اولویت بندی که قبلا انجام دادی دونه به دونه در ابتدا کد رشته رو وارد میکنی و همزمان سایت سنجش کد رشته رو برات تبدیل به نام رشته و محل و دانشگاه میکنه و تو همزمان چک‌میکنی که کد رشته ای که وارد کردی همون رشته محل مورد نظر رو تو هست یا خیر، بعدش میری سراغ پر کردن کد رشته ی بعدی، به همین ترتیب کل لیست تو پر میشه، اینکار اکر به همین منوال انجام بشه ۱۰ دقیقه زمان براش کافیه. در نهایت باید موقعی که لیست کامل پر شد حتما دوبار کامل لیست رو چک کنی و ترجیحا از لیستت عکس بگیر یا در صفحه خود سیستم اسکرین بگیر و ذخیره کن‌، این خیلی خیلی مهمه خدایی نکرده اگر موقع تایید زدن صفحه یک لحظه پرید یا حتی برق قطع شد میتونی از اطلاعات ذخیره شدت استفاده کنی.
موقعی که لیست رو کامل کردی و چندبار اون‌رو چک‌کردی تایید روبزن، در اینجا یک کد تایید ۱۶ رقمی به تو داده میشه که باید اون‌رو نزد خودت ذخیره کنی و نگهداری، این یعنی انتخاب رشتت درست انجام شده و کامل ثبت شده، در غیراینصورت انتخاب رشته ثبت نشده و باید مجدد اقدام کنی. سازمان سنجش هرساله مدت انتخاب رشته رو تمدید هم میکنه و زمان ویرایش برای داوطلبها قرار میده اما بهتره داوطلبها روی این موضوع حساب نکنن که بخوان انتخاب رشتشون رو به اون زمان موکول کنن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا