راهکار های افزایش تمرکز

دوست خوبم، آینده ی تو یه جورایی بر اساس نتیجه ی کنکورت تعیین میشه، از طرفی موفقیت در همین مرحله هم نیازمند داشتن توانایی های علمی و مهارت های پاسخگویی به آزمون تستی هست.تست زنی با تمرکز، میتونه مقدمه ی تمام این مهارتها باشه! پس موضوع تمرکز بسیار حائز اهمیت هستش‌.
نکته ی جالبی که درباره ی تمرکز وجود داره اینه که خوشبختانه تمرکز یک موضوع اکتسابیه و با تمرین وتکرار تکنیک های افزایش تمرکز، میتونی به یک تمرکز فوق العاده دست پیدا کنی. تکنیک های افزایش تمرکز به ترتیب زیر هستن:

۱) ریشه یابی دلیل عدم تمرکز و حل مشکل: رفیق در ابتدا بشین واقعا باخودت فکر کن و روراست باش، ببین واقعاچه دلایلی باعث میشن تمرکز نداشته باشی؟ به هرحال هر مشکلی یک راه حلی داره! اگر دلیل تمرکز نداشتنت استرس و اضطراب هست، بهتره که به یک مشاور روانشناس مراجعه کنی و با استفاده از تکنیک های دوری از استرس، به آرامش دست پیدا کنی، یا حتی ممکنه دلیل عدم تمرکزت اختلال تمرکز باشه که باز هم باید زیرنظر متخصص برای این موضوع تصمیم گرفته بشه و یا هر مشکل دیگری مثل محیط مطالعه و.. که با اجرای راه حلش میتونی تمرکزت رو بدست بیاری.

۲) داشتن آمادگی درسی: یکی از دلایل نداشتن تمرکز، نداشتن تسلط نسبت به یک مبحث خاص هست. وقتی فرد نسبت به یک مبحث تسلط مناسب داره و چندین بار تستهاش رو حل کرده، به احتمال خیلی بالاتر موقعی که به سوال مرتبط باهاش برخورد میکنه، با تمرکز و اعتماد به نفس سوال رو پاسخ میده و کمتر احتمال داره که دچار حواس پرتی بشه. پس در وهله ی اول تسلطتون‌رو روی مبحث مورد نظر بالا ببرید تا رفته رفته با تمرکز بالاتر به سوالات پاسخ بدید.حتی یکی از مواردی که میتونه سر جلسات آزمون باعث افزایش تمرکز بشه این هست که روی دانسته هامون تمرکز کنیم و در ابتدا روی پاسخ دادن مباحثی که قوی هستیم مانور بدیم. برای اینکه در تست زنی یک مبحث به تسلط نسبی برسی به این ترتیب تست زنی رو انجام بده: ابتدا سوالات تشریحی حل کن و تست آموزشی بزن تا نحوه ی سوال دادن از مبحث و میزان اهمیت بخش های مختلفش رو متوجه بشی، در مرحله ی بعدتستهای مروری از مبحث مطالعه شده بزن تا مقداری مطلب برات تثبیت بشه و تست هات رو علامتدار هم بکن. در ادامه تسنهای علامت دار رو به صورت زماندار حل کن تا با جو آزمونی آشنا بشی و مرور کنی. در مرحله ی آخر باید مدام تستهای جمع بندی و زماندار بزنی تا تست زنی این مبحث برای تو تبدیل به یک مهارت بشه و با شناخت نقاط قوت و ضعفت، اونها رو بهبود ببخشی.

۳) تغذیه مناسب: یکی از عوامل مهمی که در تمرکز و روحیه ی فرد در زمان تست زنی تاثیر بسیار زیادی داره، تغذیه هست. درواقع ذهن انسان انرژی بسیار زیادی رو برای بررسی و تحلیل و از همه مهمتر بازیابی مطالب صرف میکنه، پس باید به تغذیه توجه ویژه ای بشه.انرژی مغز از طریق مواد قندی بدست میاد، اما این تغذیه باید با اصول خودش انجام بشه؛ تغذیه ی غیراصولی باعث گرسنگی، افت فشار و قند و… میشه و دقیقا نتیجه ی عکس میده. برای اینکه بتونی با تغذیه ی مناسب ، تمرکز خودت رو بالاببری، باید یک سری اصول رو رعایت کنی:
صبحانه ای که ابتدای روز میخوری، تعیین کننده ی کل روزت میشه! پس به اندازه ی کافی باید صبحانه بخوری نه کم و نه زیاد! موادغذایی مفید برای صبحانه تخم مرغ، نان های حاوی غلات و جو، بادام و انگور و سیب هستند.
برای باقی وعده ها هم سعی کنید از غذاهای پرفیبر و پروتئین دار و کم چرب و پختنی استفاده کنید. برای میان وعده ها مواد غذایی مانند آجیل، سبزیجات برگ سبز، شکلات تلخ و میوه های فیبردار میتونن مفید باشن و از مصرف شیرینی ها، بستنی و شکلات و تنقلات و غذاهای پرادویه و سرخ کردنی دوری کن.

۴) استراحت و خواب کافی: بدن انسان تا یک حدی توانایی تحمل خستگی روداره و بر این مبنا باید فعالیتهای روزانه رو برنامه ریزی کرد. درواقع مغز انسان برای اینکه توانایی مناسبی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات داشته باشه، به ۶تا ۸ ساعت خواب نیاز داره، پس موقع مطالعه و تست زنی،بدن تیازمند یک استراحت کافی قبلش هست تا بتونه به خوبی تمرکز کنه و درصورتی که به اندازه ی کافی استراحت نکرده باشه، بعد از میزان کمی مطالعه و تست زدن خسته خواهد شد. علاوه بر خواب روزانه، بدن در بین مطالعه هم نیاز به  استراحت داره و بهتره که به صورت یکسره درس نخونی، بعد از بازه های زمانی ۵۰ دقیقه ای مطالعه، میتونی ۱۰ دقیقه استراحت قرار بدی.

۵) دوری از استرس: استرس و افکار منفی، قاتل تمرکز انسان هستن، پس بهتره که در طول روز حتما با استقاده از روشهایی مثل مدیتیشن، گوش کردن به موسیقی بی کلام، پیاده روی و… از استرس و افکار منفی کم کنیم و از مسائل و افراد انرژی منفی و استرس زا دوری کنیم و تکنیک تنفس عمیق رو برای افزایش تمرکز و آرامش تمرین کنیم.

۶) استفاده از تکنیکهای تندخوانی: یکی از روشهای افزایش تمرکز موقع مطالعه، استفاده از تکنیک‌خط بر هست که در این روش باید خودت رو مقید کنی که با چشم، مداد یا انگشتت رو زیرمتن کتاب درسی دنبال کنی و به کلمه کلمه توجه‌ و دقت کنی. با اینکار درواقع داری خودت رو مجبور میکنی که ذهن و چشمت باهم جلو برن و به موقع زیر قیدها و افعال مهم خط بکشی و به ذهنت فرصت پرش ندی.

۷) تمرکز بر مهارتها و تکنیک های آزمون دادن: یکی از مواردی که سر جلسات آزمون باعث افزایش تمرکزت میشه، تکیه برمهارتهای اکتسابیت و تکنیکهای تست زنی و آزمونت هست. برای مثال تکنیکهای ضربدر و منها، پاسخ دادن ابتدا به سوالات ساده تر، ذخیره زمان برای انتهای آزمون و ترتیب دروس دفترچه مخصوص به خودت رو همیشه باید رعایت کنی تا از استرس و اتفاقات غیر منتظره سر جلسه کم کنی و تمرکزت افزایش پیدا کنه.

۸) ورزش کردن: واقعا ورزش کردن میتونه‌توی هر زمینه ای معجزه گر باشه! ورزش باعث میشه ارتباطات جدید بین نورونها شکل بگیره و گسترش پیدا کنه، که این باعث بهبود عملکرد مغزی، تقویت حافظه، بهبود جریان خون و خلق و خو، باعث افزایش چشمگیری در تمرکز خواهد شد. روزی نیم ساعت یک پیاده‌روی ساده داشتن هم میتونه تا حد زیادی شما رو از افزایش تمرکزتون شگفت زده کنه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا