نقش والدین در انتخاب رشته کنکور سراسری

بدون شک انتخاب رشته از تصمیمات مهم زندگی هر فرد و یکی از تاثیرگذار ترین انتخابهای زندگیه که در آینده ی شغلی و تحصیلی فرد تاثیر بسزایی داره. از طرفی، درطول کل دوران تحصیل و زندگی هر فرد، والدین فرد هستن که نزدیکترین افراد به اون فرد و تاثیرگذارترین افراد در تصمیمات و زندگیش هستن. پس رفتار والدین میتونه باعث بشه انتخابها و تصمیمات فرد بهتر و یا در مقابل بدتر بشه.

حالا وظایف خانواده های عزیز در قبال انتخاب رشته ی فرزندشون چی هست و چطور میتونن به فرزندشون کمک کنن تا در این زمینه بهترین نتیجه رو بگیره و از این مرحله یدون استرس و نگرانی گذر کنه؟

۱) دوری از حرف مردم و چشم و هم چشمی : متاسفانه امروزه اکثر خانواده ها به دنبال حرف مردم و مقایسه های بی مورد و چشم و هم چشمی از بقیه اقوام و انتخاب های فرزندان اقوام و برنامه های زندگی بقیه هستند، اما سرنوشت فرزند چیزی نیست که بشه با این موارد اون رو ساخت و براش تصمیم گرفت، با چشم و هم چشمی و حرف مردم هیچکسی تصمیم درستی نگرفته و به موفقیت نرسیده. گاهی اوقات هم خانواده ها مسیری رو که علاقه داشتن خودشون دنبال کنن اما نتونستن رو‌به فرزندشون تحمیل میکنن و یا صرفا بر اساس درآمد آینده ی یک رشته ی تحصیلی زرای فرزندشون تصمیم میگیرن فارغ از اینکه اگر فرد به رشته ای علاقه مندباشه اینقدر توش پیشرفت میکنه که کسی درآمد هم براش کاملا بدیهی میشه.  این مسیر چشم و هم چشمی و انتخاب بر اساس معیارهای نادرست دقیقا یک روز به بن بست میخوره و فرزند در اثر تصمیمات این چنینی دچار نا امیدی و سرخوردگی و علاقه ی کاذب میشه و نه تنها به موفقیت نمیرسه بلکه زندگیش به سمت پسرفت میره.

۲) اجتناب از مقایسه کردن فرزند خود با دیگران: بدترین چیزی که میتونه فرزندتون رو از درون بشکنه و ناراحت کنه مقایسه ی اون با بقیه ی دوستانش یا نزدیکان و اقوامتون هست! فرزندتون رو با هیچکسی مقایسه نکنید! هر کسی ویژگی ها و استعداد ها و‌توانمندی ها سرگرمی ها و مهارتهای خودش رو داره و قرار نیست فرزند شما جای کس دیگه رو بگیره یا اینکه بخواد شغل شما رو ادامه بده! کم نیستن دانشجو هایی که در بهترین رشته ها و دانشگاها تحصیل میکنن اما چون با علاقه انتخاب نکردن دچار افسردگی و ناامیدی شدن درصورتی که اگر دنبال علاقشون رفته بودن آینده ی بسیار درخشانی پیش روشون‌بود‌. پس با اینکار نه تنها به فرزندتون کمک نمیکنید بلکه باعث میشید ازتون دور بشه و شمارو دوست خودش ندونه!

۳) درنظرگرفتن علایق فرزند و اجتناب از تحمیل کردن: خانواده ها در این زمینه باید به فرزندانشون کمک کنن تا علایق و استعدادهای خودشون رو شناسایی کنن( مطالعه ی «مقاله ی روشهای موثر برای کشف استعداد و شناخت علایق در انتخاب رشته» موجود در سایت بسیار در این زمینه کمک کننده هست) و بر اساس اونها انتخاب رشته انجام بدن و مسیر زندگیشون رو درست انتخاب کنن، هرخانواده ای بهتر از هر کسی نسبت به فرزندش شناخت داره و مهارتها،سرگرمی ها، توانمندی ها، استعدادها و موفقیتهای فرزندش رو از کودکی تا به امروز شاهد بوده و بهشون آگاهه، به همین دلیل خانواده ی هر فرد میتونه درصورت آگاهی داشتن در زمینه ی شناخت استعدادها و علایق بهتر از هر کسی کمک کننده باشه و فرد رو به خودآگاهی برسونه.

۴) حمایت از فرزند: خانواده ها برای موفقیت فرزندانشون باید کنار آنها باشن نه مقابل آنها: خانواده ها باید دلسوزانه قبول کننده که فرزندشون توی یک سری مهارتها استعداد داره و در یک سری مهارتها ضعیفه، اما به این دلیل اون‌رو ناتوان تلقی نکنند بلکه بهش ایمان داشته باشن تا فرزند هم به خودباوری لازم برسه و خانوادش رو حامی خودش حس کنه.

۵) آرام نگهداشتن جو منزل در روزهای انتخاب رشته فرزند: آرام و بدون حاشیه نگهداشتن جو منزل در روزهای سرنوشت ساز انتخاب رشته کنکور سراسری از وظایف خانواده ها هستش، اینکار به اینصورت میتونه‌انجام بشه که در رابطه با حرف و نظر مردم درباره رتبه و انتخاب رشته فرزندشون در منزل صحبت نکنن و به فرزندشون این حس رو القا کنن که اون‌رو برای خودش میخوان و هر طور باشه دوستش دارن و نه برای رتبش و نه برای رشته ی دانشگاهیش‌ و تایید حرف مردم، بلکه فقط خوشحالیش براشون مهمه که با انتخاب رشته ی مورد علاقش بدست میاد. و از طرفی خانواده ها در این روزهای پر استرس باید به فرزندشون کمک منن که به مشاور باتجربه دسترسی داشته باشه و بتونه در کنار مشاور و هانوادش بهترین تصمیمهارو بگیره، چون تصمیم گیرنده ی نهایی برای انتخاب رشته خود فرد هستش.

۶) کمک به فرزند خود در شناخت رشته های تحصیلی: خانواده ها در این زمینه میتونن حسابی به فرزندان خودشون کمک کنن تا شناخت رشته های تحصیلی برای فرزندشون ساده تر بشه، مستونن فرزندشون رو به محل کار هر رشته ی تحصیلی ببرن تا با محیط کاری و آینده شغلی هر رشته ی تحصیلی از نزدیک آشنا بشه و اون رو با روحیات خودش بسنجه و یا حتی داتشجوهای هر رشته ی تحصیلی که فرزندشون مدنظر داره رو پیداکنن و حتی توی دانشکده هر رشته به همراه فرزندشون به تحقیق کردن بپردازن تا فرزندشون بتونه بهتر برای آیندش تصمیم بگیره.

۷) احترام به نظرات و علایق فرزند: خانواده ها موظف هستن به فرزندشون القا کنن که کنکور و دانشگاه تنها راه موفقیت در زندگی نیست! و راه درست این هستش که فرزند شما به دنبال علایقش بره، فرزندتون ۱۲ سال درس خونده و در این بین موظف بوده کلیه کتابهایی که در مدرسه تدریس میشده و بخونه و یاد بگیره حتی اکر علاقش چیز دیگه ای بوده، اما حالا میتونه با ورود به رشته ای که همیشه علاقه داشته اکثر زمانش رو‌روی علاقش بگذاره و مجبور نباشه دروسی رو مطالعه کنه که به علایقش ارتباطی ندارن، پس توی این مسیر باید تا نیتونید به فرزندتون کم کنید تا با رسیدن به علاقش همیشه شاد و امیدوار به آینده باشه. هیچوقت دراین بازه نباید بخاطر انتخاب رشته و دانشگاه رفتن و قبولی در یک کدرشته خاص به فرزندشون فشار بیارن بلکه با دید باز به تمام رشته های دانشگاهی و علایق فرزندشون نگاه کنن و درواقع به علایق و نظراتش احترام بذارن و برای ادامه دادن بهش روحیه بدن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا