کارنامه خوانی دقیق برای انتخاب رشته

دوست خوبم، یکی از مهمترین مواردی که باید برای انتخاب رشته اصولی و صحیح انجام بشه، تحلیل دقیق کارنامه یا به عبارتی کارنامه خوانی دقیق هست. هرساله سازمان سنجش همراه با اعلام نتایج کنکور سراسری، کارنامه ای را که حاوی رتبه، تراز و درصد داوطلب هست رو در اختیار داوطلب قرار میده و داوطلب با استفاده از اطلاعات مفیدی که در کارنامه موجود هست میتونه دقیقتر برای انتخاب رشتش برنامه یزی کرده ، نتایج خودش رو با قبولی های پارسال مقایسه کنه و تطبیق بده و شانس قبولی خودش رو بسنجه و بر اون اساس انتخاب رشته کنه و از این طریق بتونه احتمال قبولی بیشتری داشته باشه.  درکل تاثیرگذار ترین مواردی که داوطلب باید برای انتخاب رشته بهشون‌توجه کنه مجازشدن ها، ترازهای داوطلب ( به جای درصدها)، رتبه داوطلب در سهمیه و شناخت زیرگروه ها هستش. درواقع در ابتدا داوطلب باید معنی هر کدوم از قسمتهای کارنامه رو دقیق بدونه و بتونه اونها رو تحلیل کنه و حتی مقایسه ی صحیحی از نتایج و قبولی های هم تراز سال قبل و حالای خودش داشته باشه.

به عبارت دقیقتر، اولین مواردی که داوطلب باید بعد از دریافت کارنامه، که نیاز به شماره شناسنامه، شماره ملی، شماره پرونده، شماره پرونده یا شماره داوطلبی دارد( که درصورت فراموشی اطلاعات میتونه از سیستم پاسخگویی یا تلفن گویا استفاده کنه)،  بهش توجه کنه توجه به تراز، رتبه در سهمیه، رتبه در زیرگروه، تاثیر سوابق تحصیلی و…هستش.

اما به طور دقیقتر، باید برای تحلیل دقیق کارنامه کنکور، مراحل زیر بررسی بشه:
اطلاعات ثبت نامی و آزمونی کارنامه داوطلب: در این قسمت اطلاعاتی مثل شماره پرونده، نام و نام خانوادگی، سال تولد، سهمیه، معدل کتبی دیپلم، کد دیپلم، اطلاعات مربوط به محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی یا دوازدهم، محل تولد، ناحیه بومی، و…درج شده است. داوطلب باید از بررسی شماره پرونده شروع کنه و اون شماره رو با شماره پرونده ۷رقمی خودش تطبیق بده تا مغایرتی نداشته باشه. یکی دیگه از موارد اصلی، سهمیه نهایی داوطلب هستش: نوع سهمیه داوطلب که گزینش داوطلب بر اساس اون انجام میشه و دراطلاعات ثبتنامی داوطلب موجوده و درواقع قبولی داوطلب در رشته ی خاص با توجه به سهمیه ی داوطلب انجام میشه.

مورد بعدی بومی گزینی هست: هر داوطلب باتوجه به محل تحصیل خصوصا در سه سال آخر متوسطه دوم، بومی یک منطقه محسوب میشه و درصورت انتخاب رشته در کدرشته های بومی، شانس قبولی داوطلب در اون محل بومی افزایش پیدا میکنه. کدرشته محل های بومی و کشوری در دفترچه ی انتخاب رشته مشخص شده است.

مورد بعدی اعلام علاقه مندی به پیام نور و غیرانتفاعی هستش: در این مورد، درصورتی که داوطلب موقع ثبتنام تیک علاقه مندی به این موارد رو زده باشه، میتونه کدرشته محل ها در دفترچه ی انتخاب رشته مربوط به پیام نور و غیرانتفاعی رو هم انتخاب کنه‌.

مورد بعدی وضعیت محاز به انتخاب رشته داوطلب هست: در این مورد داوطلب متوجه میشه که در کدوم دوره های تحصیلی میتونه انتخاب رشته کنه که درصورتی که حداقل نمره لازم برای انتخاب رشته در مورد خاصی رو آورده باشید در اون مورد مجاز میشید. مواردی که در کارنامه انتخاب رشته مجاز شدن یا نشدن شمارو نشون میدن پردیس خودگردان، دوره شبانه یا نوبت دوم، دانشگاه غیرانتفاعی و آزاد هستن.

مورد بعد، وضعیت نمره و رتبه کل داوطلب درهر زیرگروه آزمایشی هستش: بخش هایی که در این قسمت شرح داده میشه به ترتیب زیر هست:

 میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم: که در این بخش داوطلب میزان تاثیر سوابق تحصیلی خودش رو در هر کدوم از زیرگروه ها میتونه مشاهده کنه و برای پذیرشش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی تصمیم دقیقتری بگیره. یکی از بخش هایی که در همین قسمت موجوده تاثیر سوابق پیش دانشگاهی هست که مخصوص افرادیه که مدرک دیپلمشون رو از سال ۸۴ به بعد و مدرک پیش دانشگاهیشون رو از سال۹۱ به بعد اخذ کردن که باز هم برای رشته های با پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی میتونن این موارد رو بررسی کنن. مورد بعدی که در این قسمت وجود داره:رتبه در سهمیه نهایی هستش که از اهمیت بسیار بالایی در قبولی داوطلب برخورداره، در این قسمت عددی ذکر شده که نشان دهنده ی تعداد کل داوطلبهای سهمیه مورد نظر در آن گروه آزمایشی هست و رتبه در تمام زیرگروه ها در سهمیه مورد نظر نمایش داده شده است. درواقع رتبه داوطلب در سهمیه مهمترین رتبه در قبولی داوطلب هست و بررسی و تطبیق این رتبه ها با نتایج پارسال بسیار کمک کننده هست.

مورد بعدی که در کارنامه قابل رؤیت هست نمره خام دروس امتحانی هستش: در این بخش امتیازهای داوطلب در دروس مختلف بر حسب درصد نمایش داده شده اما معیار قبولی داوطلب تراز هست نه نمره داوطلب برحسب درصد!

مورد بعدی که نمایش داده شده رتبه ی کل در سهمیه و آخرین رتبه ی مجاز شده در دوره روزانه و نوبت دوم هستش: این بخش هم خودش شامل چند قسمت میشه: در قسمت اول بیشترین نمره ای که در زیرگروه ها کسب کردید رو نمایش میده، بخش بعدی رتبه کل در سهمیه نهایی هستش که نشون میده شما بین افراد شرکت کننده سهمیه خودتون نفر چندم هستید، مورد بعدی آخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی هست که رتبه ی آخربن نفر مجاز به انتخاب رشته رو نمایش میده که درصورتی که رتبه داوطلب از این رتبه بدتر هست، انتخاب رشته براش ممکن نیست.

مورد بعدی رتبه ی کشوری هست که وضعیت شما رو بین تمام شرکت کننده های هم رشته ای خودتون در کشور مشخص میکنه که تاثیر چندانی در قبولی شما نداره.

پس دوست خوبم، تا نتونی تحلیل خوب و دقیقی از کارنامه ی کنکورت داشته باشی، مسلما نمیتونی یک انتخاب رشته خوب و اصولی و صحیح رو انجام بدی، در مرحله ی اول تحلیل دقیق و اصولی از کارنامه ی دریافتی خودت با توجه به بخش های مختلف و نکات گفته شده انجام بده و در مرحله ی بعد باتوجه به  علایق و استعدادهای خودش وشناخت کامل ودقیق از رشته های تحصیلی، برای انتخاب رشتش بهترین تصمیم روبگیره. در ادامه، مدتی بعد از اعلام نتایج نهایی، کارنامه ای در اختیار داوطلب ها قرار میگیره که به کارنامه ی سبز معروفه و با بررسی اون داوطلب میتونه رتبه ی خودش در بین کسانی که هر کدرشته رو انتخاب کردن و رتبه ی آخرین فرد پذیرفته شده در اون کدرشته رو مشاهده کنه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا