اهمیت گرفتن مشاور تحصیلی

یکی از مهمترین مراحل زندگی هر فرد، کنکور سراسری و ورود به دانشگاه ورشته تحصیلی مورد نظر فرد هستش، که این موارد آینده ی فرد رو رقم میزنن و کیفیت زندگی فرد رو تا آخر عمر مشخص میکنن. درواقع بدون شک میتوان گفت که از باارزشترین سالهای زندگی هر فرد، سال کنکور هستش و هر فردی در این سال باتوجه به علایق و شرایط خودش، هدف معینی رو داره، اما هدف شرط لازم برای موفقیته اما کافی نیست! درواقع در مسیر کنکور، افرادی موفق هستند که راه درست را انتخاب میکنند و از زمان و انرژی خودشون استفاده بهینه روخواهند داشت و تلاششون پربازده تر خواهدبود.

یکی از راه های مفید که باعث میشه دانش آموز از زمان و انرژی خودش استفاده بهینه رو بکنه، کمک گرفتن از مشاور تحصیلی متخصص و باتجربه هستش. دقت کنید که مشاور باتجربه و متخصص میتونه توی این زمینه دلسوزانه راهنماییت کنه نه هر مشاوری!

مشاور تحصیلی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

 ۱) آشنایی کامل با مسیر:
مشاور متخصص باید آشنایی کامل با مسیر کنکور داشته باشد، بهتربن کسی که در ابن مسیر میتونه فرد رو راهنمایی کنه و در ادامه مسیر راه رو براش روشن کنه، کسی هست که فراز و نشیب های مسیر رو خودش تجربه کرده و با جزئیات از روز به روز کسیر کنکور آگاهه، از دروس کنکور و کتابها و منابع درسی و کمک درسی اطلاعات لازم و کافی رو‌داره و توی این مسیر تونسته سربلند بیرون بیاد و موفق بوده باشه. مشاور میتونه به عنوان فردی که دید بازتری نسبت به مسیر کنکور داره و خودش تجربه گذشت از این مسیر سخت رو داشته و به موفقیت رسیده، میتونه در کنار دانش آموز مسیر رو هموار تر کنه و راه رو روشنتر.

 ۲) ارائه برنامه شخصی:
یک مشاور حرفه ای در ابتدا سعی میکنه که دانش آموز خودش رو به خوبی بشناسه و از ویژگی های شخصیتیش و شرایط محیطی و عادتهای مطالعاتی و سطح علمیش آگاه بشه. از آنجایی که نمیشه یک نسخه کلی برای همه پیچید و یک برنامه کلی برای همه دانش آموزها در نظر گرفت و از همه اونها انتظار موفقیت داشت! یک مشاور متخصص با شناخت کامل دانش آموزها و بررسی عادات مطالعاتی و سطح علمی هر کدوم، برای هر دانش آموز یک برنامه شخصی سازی شده در نظر گرفته و به آنها ارائه میده و با پیگیری دانش آموز برای اجرا بهش کمک میکنه.

 ۳) پیگیر بودن:
یکی از مهمترین ویژگی های یک مشاور متخصص و حرفه ای، پیگیر بودنش هست.یک مشاور با پیگیری مناسب و به جای دانش آموز، باعث میشه دانش آموز بدونه که مشاور حواسش بهش هست و مدتم بررسیش میکنه حتی اگر با مشکلی مواجه بشه. موقعی که مشاور پیگیر دانش آموز هست، دانش آموز به برنامه ی خودش پایبند تر خواهد بود، انگیزه و انرژیش افزایش پیدا میکنه و از انجام ندادن و ناقص رهاکردنش ترس داره و در اجرای اون کم کاری نخواهد کرد. درواقع پیگیری دانش آموز باید در بازه های زمانی مناسب و کوتاه انجام بشه که در بین مسیر مشکلات دانش آموز تلنبار نشه و تمام اشکالات به سرعت رفع بشه. یکی از مواردی که در پیگیری دانش آموز باید در لیست کارها قرار بگیره، درخواست و چک‌کردن گزارش کار از دانش آموز هست که باعث جدیت دانش آموز در اجرای برنامه روزانه و جلوگیری از تلنبار شدن اشکالات و برنامه دانش آموز خواهد شد و اینکار باعث میشه مشاور اشراف و شناخت کامل از وضعیت و سطح علمی دانش آموز بدست بیاره و بتونه برنامه ی مناسب خودش رو براش تهیه کنه.

تاثیرات مشاور تحصیلی در مسیر کنکور:

مسلما هر فردی در زمینه های خاصی مهارت و تخصص داره و یک دانش آموز نمیتونه مسیر کنکور رو از قبل پیش بینی کنه و موانع رو بدون مشکل پشت سر بذاره و انگیزشرو در تمام مسیر با وجود چالشها حفظ کنه. مسیر کنکور، یک مسیر پر از چالشها و رویدادهای جدید هستش که نیازمند تلاش بسیار و مهارتهای مختلف مانند نحوه مطالعه دروس مختلف، مهارت تست زنی، مدیریت زمان، مدیریت آزمون، مدیریت استرس و…هستش که بدست آوردن این مهارتها نیازمند زمان زیادی هستش، در صورتی که دانش آموز از یک مشاور حرفه ای و متخصص کمک بگیره میتونه در زمانی که برای آزمون و خطا و بدست آوردن این مهارتها صرف میکنه صرف جویی کنه. کمک گرفتن از یک مشاور حرفه ای در مسیر کنکور بسیار کمک کننده هستش و درصورت مواجهه دانش آموز با مشکلات درسی، روانی و خانوادگی، حضور یک مشاور متخصص و دلسوز میتونه از همه لحاظ به دانش آموز کمک کنه تا از این موارد به خوبی عبور کنه و مشگلات رو پشت سر بگذاره و با روحیه وانرژی مضاعف و آرامش کامل به ادامه ی درس و اجرای برنامش بپرداره.
یک مشاور تحصیلی باتجربه و متخصص، باعث میشه دانش آموز به صورت دوره ای انگیزش رو حفظ و تقویت بشه، به اینصورت که ذهن انسان به هدف های کوچک و کوتاه مدت سریعتر واکنش نشان داده و خواستار انجام و به هدف رساندن و کسب موفقیت در اونها میشه، مشاور تحصیلی با تعیین هدف های کوتاه مدت و طبقه بندی مسیر کنکور، باعث میشه دانش آموز با هر بار موفقیت در اهداف کوتاه مدت، با انگیزه بیشتری به سراغ مطالعه بره و با خودباوری و اعتماد به نفس بالایی شروع به مطالعه کنه و برای ادامه ی مسیر انرژی مضاعف بگیره.
یک مشاور متخصص و باتجربه با پیگیری دانش آموز باعث میشه که دانش آموز نسبت به خودش شناخت بهتری بدست بیاره و‌از توانایی های خودش آگاهتر بشه و نقاط قوت و ضعف خودش رو شناسایی کرده و به مرور زمان روی اونها کار کنه تا بهترین نتیجه رو بگیره و دچار شک و شبهه در مسیرش نشه. هرساله تعداد زیادی از دانش آموزها هستن که به دلیل راهنمایی های غلط و آگاهی نداشتن از مسیر فرصت خودشون برای قبولی در رشته و دانشگاه موردنظرشون رو از دست دادن، یا حتی تلاششون رو در مسیر اشتباهی پیش بردن و در جایگاهی وارد شدن که بعدها متوجه شدن بهش علاقه ای ندارن وبابد تغییر مسیر بدن، اما دانش آموز میتونه با کمک گرفتن از مشاور در زمان مناسب مسیرش رو درست انتخاب کنه تا انرژی و زمانس در مسیر نادرست هدرنره و زودتر به هدف نهایی خودش برسه.

دلایل نیاز دانش آموز به مشاور تحصیلی:

در مسیر کنکور سراسری، اگر دانش آموز از یک مشاور خبره و متخصص کمک نگیره، ممکنه در طول مسیر با یک سری مشکلات روبرو بشه. در مسیر کنکور سراسری، گاهی اوقات دانش آموز ناامید و بی انگیزه میشه و به اصطلاح کم میاره! این حس برای تمام داوطلبهای کنکور سراسری حداقل یکبار رخ داده. در اینحاست که نیاز هست با یک نفر صحبت کنه، اکثرا داوطلبهایی که مشاور متخصص و دلسوزی رو‌ندارن، اولین کاری که در شرایط ناامیدی انجام میدن اینه که با دوستانشون یا اعضای خانواده صحبت میکنن و اشکال کار اینه که اون افراد با توجه به تجربیاتشون و بدون شناخت کافی از مسیر داوطلب رو‌ راهنمایی میکنن و چه بسا که راهنمایی های اونها غلط هم باشه و دانش آموز رو به راه غلطی راهنمایی کنه و مسیر زندگی دانش آموز در آینده تغییر کنه!
پس بهتره که دانش آموز در تمام کارها از جمله منابع درسی، روش مطالعه دروس، روشهای مطالعه و تحلیل و آزمون دادن با مشاور تحصیلی متخصص مشورت کنه و آینده ی خودش رو به خطر نندازه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا