اصول صحیح تست زنی

دوست خوبم، خیلی از ما دیدیم که یک دانش آموز با وجود اینکه بسیار مطالعه و تسلط مناسبی روی مطالب داره اما توی آزمون و تست زنی نمیتونه به خوبی عمل کنه! اما دلیلش چی میتونه باشه؟ رعایت نکردن اصول صحیح تست زنی. یکی از موارد بسیار تاثیرگذار در مسیر کنکور برای هر دانش آموز، رعایت اصول صحیح تست زنی هستش. این اصول مثل تمام اصول دیگری که فرد زندگی بعضا رعایت میکنه نیازمند تمرین و تکرار و تسلط هستش. با تمربن اصول تست زنی و رعایت اونها، این اصول جز مواردی خواهد شدکه دانش آموز به طور ناخودآگاه رعایت میکنه و نتیجه ی بهتری خواهد گرفت. مهمترین اصول تست زنی به ترتیب زیر هستند:

۱)سرعت مناسب: یکی از اصولی که یک دانش اموز حرفه ای باید در اون به تسلط مناسب برسه داشتن سرعت مناسب تست زنی هستش. برای رسیدن به سرعت مناسب در زمینه ی تست زنی، دانش آموز در ابتدا باید تسلط مناسب روی موضوع بدست بیاره، به اندازه کافی تست زنی و تمرین داشته باشه، و از طرفی حتی برای پرکردن گزینه ها در پاسخ برگ هم باید در زمان صرفه جویی کنه! به اینصورت که موقع پرکردن گزینه ها، از اطراف گزینه و با مداد نرم شروع به پر کردن کنه نه از مرکز و با استفاده از مداد نوکی. درصورت کلی هدف از مدیریت زکان در کنکور این است که به تعداد سوالات بیشتری در بازه زمانی کمتر پاسخ دهید.

۲) شکار سوالات آسان: موقع تست زنی، بهترین کاری که هر فرد میتونه انجام بده این هستش که در ابتدا به سوالات آسان پاسخ بده، یعنی ابتدا در بین مجموعه سوالات، سوالات آسان رو پیداکنه و از اونها شروع کنه. اینکار علاوه بر نقویت اعتماد به نفس و روحیه ی دانش آموز، به افزایش درصد و نتیجه ی فرد هم کمک خواهد کرد. در بسیاری از مواقع، تعدادی تست دشوار به صورت متوالی در بین تستهای آسان قرار میگیره و داوطلبی که از اصول صحیح تست زنی آگاه باشه، این رو میدونه که این تستهای دشوار فقط باعث استرس و‌ از دست رفتن روحیه میشه و‌ به هیچ عنوان نباید خودش رو درگیر این تستها بکنه بلکه در ابتدا باید به سراغ تستهای ساده بره و در زمان اضافه وقتش رو برای مرور بقیه ی تستها بذاره.

۳) روش حذف گزینه: یکی از اصول مهمی که همیشه باید در تست زنی رعایت بشه، اصل حذف گزینه در تست زنی هستش. به صورت کلی مغز وقتی که بین چند مورد دچار تردید هست، تصمیم گیری براش سخت تر هست تا موقعی که انتخاب های کمتری در سر راهش قرار داره، پس درواقع وقتی ذهن بین ۴ گزینه شک داره تصمیم گیری نسبت به موقعی که بین ۲ گزینه شک داره براش به مراتب دشوار تره.پس گزینه هایی که شک بالای ۵۰ درصد داره و غلط هست باید خط بخوره و تصمیم گیری بین بقیه ی گزینه ها باقی بمونه.

۴) تکنیک ضربدر و منها: برای دسته بندی سوالات و پاسخ دهی بهتر به اونها و جلوگیری از سردرگمی در جلسه ی کنکور، حتما باید از تکنیک ضربدر و منها استفاده بشه. به اینصورت که در کنار سوالاتی که در کل پاسخ اونها رونمیدونیم منها قرار داده میشه، یعنی این سوال رو کلا در لیستمون قرار نمیدیم و نیاز به در نظرگرفتن زمان نداره، در کنار سوالاتی که بسیار دشوار بوده و بین دو گزینه شک دارید علامت ضربدر قرار بدید یعنی این سوال رو در اولویت حل در دور اول قرار نمیدیم، بلکه در زمان اضافه و بعد از حل تستهای ساده در دور اول، به سراغ اون میریم. با این تکنیک ذهن دچار یک سامان بندی مناسب شده، سوالات به سه دسته تقسیم میشن و تست زنی درس نظم خاصی پیدا میکنه.

۵) زمان را متعادل تقسیم کنید: در زمان بندی آزمون، کل زمان خود را روی تعداد محدودی از درسها قرار ندید، بلکه زمانتون رو بین درسها تقسیم کنید. اگر میانکین درصدهای شما به هم نزدیک باشه، رتبه ی بهتری کسب خواهید کرد.در اینصورت هم نتیجه ی بهتری خواهید گرفت هم استرس کمتری رو تجربه خواهید کرد چون به تعداد دروس بیشتری پاسخ دادید.براب اینکار باید برای هر درس یک زمان مشخصی رو‌در نظر بگیرید و با اتمام این زمان حتی اگر بررسی تستهای درس باقی مونده، درس رو رهاکنید و به سراغ درس بعدی برید تا برنامه ریزیتون دچار مشکل نشه. بعد از اتمام این زمان و بررسی تستهای دروس مختلف، زمانی رو در انتها باید برای مرور سوالات و بررسی سوالات نزده(دارای علامت ضربدر) قرار داد تا اون تستها هم بررسی و درصورت نیاز پاسخ داده بشن.

۶) تست شک دار نزنید: دوست خوبم تعداد تست کمتر ولی صحیح پاسخ دادن خیلی بهتر از تعداد تست بیشتر ولی غلط هست! خوب میدونی که کنکور نمره منفی داره و به هیچ‌وجه نبایدریسک کنی و تستی رو غلط بزنی! اگر به تستی شک‌داری لطفا نزن و پاسخ های صحیح خودت رواز بین نبر! تنها تستهای شک داری رو میشه پاسخ داد که اطمینانت به درست بودنش،بالای ۷۰ درصد هست.تمام پایین اومدن درصدها و رتبه های غیر قابل پیش بینی به خاطر تستهای غلط هستن نه تستهای نزده!

۷) دچار هیجانات نشوید: رفیق دقت کن که در جلسه ی آزمون دانش آموز فشار و استرس زیادی رو متحمل میشه و دیدن اتفاقاتی از قبیل بلند شدن داوطلبها، تعداد کم تستهایی که پاسخ داده، سر و صدای اطراف و … ممکنه تمرکز خودش رو از دست بده و دچار استرس کاذب بشه. درصورتی که هیچ کدوم از مواردی که توی این شرایط به ما استرس وارد میکنن تعیین کننده ی نتیجه ی فرد نیست! دانش آموز در این لحظه تنها بایدروی عزت نفس خودش تمرکز کنه و خودش رو دست کم نگیره و‌ روی خودش مسلط باشه.

۸) ترتیب دفترچه مخصوص خودتان را پیدا کنید: رفیق هر کس باتوجه به شرایط و نقاط قوت و ضعفش، میتونه ترتیب متفاوتی رو برای حل کردن درسها و پیش بردن دفترچه درنظر بگیره، و این ترتیب چیزیه که بر اساس تجربه بدست میاد و برای هر فرد متفاوته. سر جلسه ترتیب مخصوص خودت رو تغییر نده.

۹) بدون تحلیل از آزمونات رد نشو: در هر آزمونی که به صورت آزمایشی میدی، باید کلی نکته ازش یادبگیری! هم از لحاظ علمی و درسی و هم از لحاظ مهارتها و تکنیک های آزمون دادن. پس تمام نکاتی که از هر آزمون میشه برداشت کرد رو کامل استفاده کن و بعدش برو‌ سراغ آزمون بعدی.

۱۰) مرور انتهایی دفترچه: بعد از اتمام روند پاسخ دهی سوالات،در زمانی که باقی مونده باید کل دفترچه یعنی سوالات ضربدر دار بررسی و درصورت نیاز حل بشه و به صورت گذری هم‌سوالات زده شده مرور بشه تا مطمئن بشی چیزی از قلم نیفتاده و جانمونده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا