مرور حرفه ای و اصولی
دوست خوبم، وقتی تو یک موضوعی رو مطالعه میکنی، باید حتما اونرو از حافظه ی کوتاه مدتت به حافظه ی بلند مدتت منتقل کنی. این عمل فقط با استفاده از مرور اصولی و صحیح قابل انجامه. مرور اصولی یکی از عوامل اصلی موفقیت و پیشرفت دانش آموزه، که باید در زمان و به طریق صحیح انجامبشه تا نتیجه ی مطلوب رو به همراه داشته باشه. برای مرور درس ها، عموما ۳راهکار مرسوم پیشنهاد میشه که متناسب با بازه زمانی که فرد در اون قرار داره باید روش مرور رو انتخاب کنه:
روش اول: روش بازخوانی برای مرور هستش. در این روش، باید مطالب موجود در منابع اصلی، جزوات، کتاب درسی یا کمک درسی، هایلایت ها و خلاصه ها مرور بشه و بازخوانی بشه. درواقع تورق سریع هم جز این روش مرور محسوب میشه که عموما مناسب روزهای انتهایی قبل کنکور هست که در این روش فرد تمامی خلاصه ها و هایلایت های خودش رو به سرعت ورق میزنه و مرور میکنه. منظور از بازخوانی، دوباره خواندن مطالب از پیش خوانده شده به صورت کامل یا تقریبا کامل هستش. تمام مواردی که فرد یادداشت برداری، حاشیه نویسی یا خلاصه نویسی کرده میتونه در این روش استفاده بشه اما این به این معنی نیست که باید در همان ابتدای مطالعه یعنی دور اول خواندن یک درس باید به این منظور خلاصه نویسی انجام بده! چون خلاصه نوشتن هم خودش اصول و زمان مخصوص به خودش رو داره. این روش مرور مناسب دروس حفظی و خواندنی هستش که البته باید در کنارش حتما درصد خیلی کمی تست زنی هم وحود داشته باشه که فرد نکات و زاویه دید های متفاوت تر از منبع اصلیش رو هم پیدا کنه و به منبع اصلی یا همون کتاب درسیش و خلاصه نویسی هاش اضافه کنه.
روش دوم: روش بازیابی برای مرورهستش. در این روش فرد با حل کردن تستها و تمرینهای علامتدار و حتی جدید، مطالب و نکات موجود در تستها به خوبی مرور میشن. برای این روش بهتره که دانش آموز موقع تست زنی، تستهارو علامت دار کنه تا موقع مرور بتونه تستهای مناسبتر رو حل کنه. حالا ممکنه از خودت بپرسی چه تستهایی باید علامتدار بشن؟ تستهای جامع، تستهای نکته دار و تستهای ترکیبی.علامتدار کردن تستها به این معنی نیست که تمام یا اکثر تستها علامت گذاری بشن بلکه حداقل ده درصد و حداکثر ۴۰ درصد علامتگذاری کل تستها کافی هست چون موقع مرور اینکار بسیار دشواره و عملا حالت بازخوانی خواهد داشت. برای علامت گذاری تستها حتما از درجه بندی اونها هم استفاده کنید، مهم و مهتر رو برای مثال با یک ستاره و دوستاره از هم جداکنید و با اینکار موقع مرور به اونها اولویت بدید. حل کردن مجدد تستهای علامت دار باعث آرامش خاطر دانش آموز از یادگیری آن مطلب و مرور مناسب و جامع مطلب مورد نظر خواهد شد.نکته دیگری که وجود داره این هستش که چون این تستها رو قراره برای مرور مجدد حل کنی، دقت داشته باش که پاسخ تستها رو داخل کتاب علامتگذاری نکنی! برای اینکار میتونی از چکنویس یا یک دفتر برای حل تستهات استفاده کنی اما دقت کن که حتما فضایی که برای حل تست در نظر میگیری به اندازه ی فضای دفترچه کنکور باشه تا به فضای کم برای حل کردن تست های سر جلسه کنکور عادت کنی. این روش بهترین روش برای مرور درسهای محاسباتی و حل کردنی هست و باید حتما برای این دروس مرور با حل تمرین و مثال انجام بشه تا به مرحله ی تثبیت برسه.
روش سوم: تلفیق روش اول و دوم یعنی روش بازیابی و بازخوانی هستش. کاملترین و کارآمدترین نوع مرور ترکیب این دو روش هست که میتونه هر کدوم در ابتدا انجام بشه. درصورتی که فرد تسلط نسبی خوبی روی مباحث داره، میتونه از همون ابتدا بازخوانی کرده و در ادامه برای تثبیت بیشتر بازیابی کنه. اما درصورتی که فرد از ضعفهای خودش به خوبی آگاه نیست و به اصطلاح تسلط خوبی روی یک سری از بخش ها و کلیت مبحث نداره، بهتره که در ابتدا از روش بازیابی استفاده کنه تا ضعف های خودش رو درجه بندی کنه و حساب شده تر به بازخوانی بپردازه.همینطور برای دروس ترکیبی، بخش های حفظی و خواندنی این دروس باید بازخوانی شده و بخش های حل کردنی و محاسباتی این درسها باید بازیابی بشن.
حالا چه زمانهایی مرور کنیم؟
یکی از موارد مهم در رابطه با مرور درس ها، زمان مرور هستش.برای بازه های زمانی مرور، روشهای متفاوتی پیشنهاد میشه. همانطور که تجربه هم نشون داده هر چقدر زمان مرور یک درس به زمان خواندن اولیه آن درس نزدیکتر باشه، احتمال انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت بیشتر خواهد بود. پس زمانبندی مناسب زمانبندی هستش که زمان مرور مطلب به زمان خواندن آن نزدیک باشه. اما عمده روشهای زمانی که برای مرور پیشنهاد میشه به صورت زیر هستن:
روش اول: بازه های زمانی مرور طبق منحنی فراموشی به اینصورت هست که به ترتیب مرور ها ۱ روز بعد از مطالعه، ۳ روز بعد از مطالعه، ۱۰ روز بعد از مطالعه، ۳۰ روز بعد از مطالعه و در نهایت ۹۰ روز بعد از مطالعه باید مرور انجام شود.
شاید این روش برای دروس کنکور به طور کامل قابل اجرا نباشه اما در این روش بازه های زمانی مناسبی برای جلوگیری از فراموشی درنظر گرفته شده.
روش دوم: این روش تا حدود زیادی با منحنی فراموشی تناسب دارد و با مرور به این روش، احتمال فراموشی کمتر شده و مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل میشن. در این روش، مرور ها به ترتیب ۱ روز بعد از مطالعه، بین ۵تا ۱۰ روز بعد از مطالعه، بین ۳تا ۴ هفته بعد از مطالعه، حدود ۲ ماه بعد از مطالعه و در نهایت ۴ماه بعد از مطالعه انجام خواهد شد. این روش مرور به دلیل بازه های زمانی مناسب و تقریبا متناسب با منحنی فراموشی برای دروس کنکوری تا حد زیادی قابل اجراست.
باید دقت داشت که مرور های در بازه های زمانی کوتاه به معنی خلاصه نویسی و یادداشت برداری و هایلایت در جلسه اول نیست چون مخصوصا خلاصه نویسی باید بعد از تسلط انجام بشه تا بتونه معنی خلاصه روداشته باشه وکارآمد و مفید باشه.حتما مرور های خودتونرو تاریخ بزنید تا برای مرورهای بعدی برنامه دقیقتری رو داشته باشید.