توصیه شده توسط بهترین مشاوران برای داشتن یک انتخاب رشته حرفه‌ای

انتخاب رشته دانشگاه یکی از مهمترین دغدغه‌های هر داوطلبی پس از کنکور می‌باشد. تنوع بالای رشته‌ها، گرایش‌ها و انواع دانشگاه‌ باعث می‌شود انتخاب رشته به عنوان یک انتخاب مهم و سرنوشت ساز قلمداد شود که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر مسیر آینده هر فرد داشته باشد به گونه‌ای که شاید یک انتخاب غلط بتواند هزینه‌های فراوان زمانی و مالی به همراه داشته باشد و افراد را از مسیر درست متناسب با علایق و استعداد‌هایشان دور کند. انتخاب رشته یعنی انتخاب آینده دانستن نکات و انتخاب آگاهانه می‌تواند در موفقیت شما در آینده بسیار تاثیر گذار باشد و ممکن است یک انتخاب رشته اشتباه یک چندسال تلاش شما را به هدر بدهد.


آنچه در این مقاله می‌خوانید

برای داشتن یک انتخاب رشته درست نکات بسیار زیادی باید رعایت شود و در این مقاله به 10 نکته بسیار مهم  اشاره خواهیم کرد. این نکات به تمامی افرادی که می‌خواهند یک انتخاب رشته درست، اصولی  و حرفه‌ای داشته باشند، توصیه می‌شود.

1. رشته‌های مورد علاقه‌تان را درست بشناسید

در انتخاب یک رشته دانشگاهی چند مورد بسیار مهم است؛ درس‌ها و واحد‌های آن رشته، بازار کار و آینده آن رشته، قوانین جدید مرتبط با رشته مورد نظرتان، سختی‌های آن،  روحیات شما، علاقه و استعدادتان (درصد بالایی از افراد در سال اول یا دوم دانشگاه از انتخاب خود یه خاطر دور بودن از علایق و توانمندی‌هایشان، پشیمان می‌شوند)
شما می‌توانید از طریق چند راه اطلاعات خوبی در مورد رشته‌ای که می‌خواهید انتخاب کنید به دست بیاورید؛ مراجعه به مشاور، مطالعه دفترچه انتخاب رشته، مراجعه به دانشکده‌ها و صحبت با اساتید، پرس و جو از افرادی که در آن رشته تحصیل می‌کنند لبته باید حواستان به افرادی که علاقه‌ای به رشته خود ندارند باشد چون ممکن است نسخه خودشان را برای شما هم بپیچند و چون خودشان در رشته‌ای که تحصیل می‌کنند موفق نیستند، به شما هم بگویند که این رشته به درد نمی‌خورد اما نکته مهمی که وجود دارد این است که یک نسخه خاص و ثابت برای همه وجود ندارد و شاید باورتان نشود اما هستند افرادی که از رشته‌های پزشکی، حقوق، و برق در بهترین دانشگاه‌ها به خاطر اشتباه بودن انتخابشان انصراف داده‌باشند.

2. شخصیت خودت رو بهتر بشناس

سازگاری هر شخصیت در هر محیط متفاوت است یعنی ممکن است برخی از رشته‌ها نیاز به یک شخصیت برونگرای منطقی داشته باشد و یک فرد درونگرا احساسی در آن رشته با چالش‌های فراوانی مواجه شود. پس لازم است قبل از ورود به یک رشته دانشگاهی، تناسب شخصیتتان را با حال و هوا و محیط آن رشده بسنجید. به طور مثال اگر دوست دارید در آیند برای خودتان کار کنید و رئیس بالای سرتان نباشد شاید رشته پرستاری یا حسابداری برای شما مناسب نباشد.
پیشنهاد ما به شما تست‌های شخصیت شناسی هالند، نئو و تست شخصیت شناسی MBTI می‌باشد. شما می‌توانید از این آزمون‌ها به صورت رایگان در سایت ما استفاده کنید.

3. می‌خواهید شهر‌های دیگر را هم انتخاب کنید؟

شاید شما تصمیم بگیرید که برای ادامه تحصیل به شهری دیگر بروید پس لازم است چند نکته مهم را حتما در نظر داشته باشید. اولین نکته شرایط آب و هوایی و زندگی در شهر محل تحصیل می‌باشد، آیا می‌توانید دور از خانواده زندگی کنید اگر پاسختان خیر است شاید به خاطر این است که تا حالا دور از خانواده نبوده‌اید و ممکن است پس از گذشت مدتی به این موضوع عادت کنید. مسافت و رفت آمد بین دانشگاه و محل زندگی شما چه قدر است آیا می‌توانید تعطیلات را در کنار خانواده باشید. نکته بسیار مهم بعدی شرایط خوابگاه و کیفیت آن است  که باید در دفترچه انتخاب رشته این موضوع را مطالعه کنید. موضوع بعدی هزینه‌های زندگی در شهری دیگر است، آیا خانواده توانایی حمایت مالی از شما را دارد و یا
نیاز است در کنار تحصیل در دانشگاه، کار بکنید پس شرایط اقتصادی شهر محل دانشگاه به چه صورت است. بهتر است با دانشجویان غیر بومی دانشگاه مورد نظرتان صحبت کنید و از شرایط و چالش‌ها بیشتر آگاهی کسب کنید.

4. توان علمی خود را در نظر بگیرید

موفقیت در دانشگاه قطعا به شرایط و انگیزه شما بستگی دارد اما شاید ضعف در توان علمی شما را با چالش‌هایی مواجه کند. به عنوان مثال ممکن است ریاضیات شما قوی نباشد و وارد رشته‌ای شوید که ریاضی از پایه‌های مهم آن باشد، درست است که شما می‌توانید در طی دوران دانشگاه زمانی را برای تقویت پایه ریاضی خود بکنید اما این موضوع ممکن است زمان و انرزی زیادی از شما بگیرد و در موفقیت شما تاثیر گذار باشد. پس لازم است قبل از انتخاب رشته درس‌های هر رشته را بشناسید و توان علمی خود را نیز در نظر بگیرید. برخی از رشته‌ها نیاز به قوی بودن سطح زبان خارجی شما دارد. آیا برنامه‌ و علاقه‌ای برای تقویت زبانتان دارید.

5.انواع دانشگاه را بشناسید

در انتخاب رشته شما علاوه بر انتخاب رشته مورد نظرتان باید انتخاب کنید که در چه دانشگاهی ‌می‌خواهید درس بخوانید. این موضوع از این جهت مهم است که هر دانشگاه شرایط متفاوتی را نسب به بقیه دانشگاه‌ها دارد که این تفاوت‌ها شامل؛ اعتبار مدرک برای ارائه و استناد به آن در آینده، اساتید هیت علمی حاضر در آن دانشگاه، فضا و امکانات دانشگاه و دسترسی آن، میزان شهریه و هزینه‌های تحصیل، کیفیت رشته مورد نظر شما در آن دانشگاه و حدود رتبه قبولی، نکاتی می‌باشند که می‌بایست به آن‌ها توجه کنید
شما می‌توانید در پادکست انواع دانشگاه در ایران بیشتر با شرایط انواع دانشگاه آشنا شوید

6. اولویت‌‌های خود را مشخص کنید

ممکن است میان دو الی سه رشته مردد باشید و ندانید که می‌خواهید کدام را اول انتخاب کنید و یا ندانید که دانشگاه خوب و رشته‌ای که انتخابتان نیست برایتان اولویت دارد و یا رشته‌ی مورد علاقه‌تان در یک دانشگاه معمولی. شاید هم نمی‌دانید که می‌خواهید در شهر خود بمانید و یا به شهری دیگر بروید و همچنین شاید می‌خواهید یک سال دیگر پشت کنکور بمانید و یا به هر نوعی همین امسال وارد دانشگاه شوید. مشخص کردن اولویت‌ها می‌تواند به مشاور شما نیز کمک کند تا بهتر بتواند شما را راهنمایی کند.

7. گوش دادن به صحبت‌های فک و فامیل و تقلید از دیگران ممنوع
آدم‌ها معمولا تجربیات شخصی خودشان را به دیگران نیز توصیه می‌کنند بدون توجه به اینکه هر فرد زندگی و مسیر منحصر به فرد خودش را دارد. مسیر‌های کهنه به مقصد‌های نو نمیرسند لازم است تا شما با شناخت کافی از خودتان و مشورت گرفتن از افراد شایسته، بهترین مسیر را برای خودتان بیابید. اینکه حتی یک فرد موفق می‌گوید رشته مکانیک خوب است برای انتخاب مکانیک کافی نمی‌باشد و باید به تفاوت‌های فردی و شرایط توجه کافی نمود.

8. دفترچه انتخاب رشته را با دقت بخوانید

شرایط انتخابتان را بسنجید. به سهمیه‌ها توجه کنید، برخی از رشته‌ها بومی می‌باشند و افراد ساکن در شهر مورد نظر صرفا می‌توانند آن رشته و دانشگاه را انتخاب کنند. برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها گزینش صرفا آقا یا صرفا خانم دارند همچنین بررسی ظرفیت دانشگاه‌ها بسیار مهم می‌باشد. شهریه دانشگاه‌ها را در نظر بگیرید و گزینه‌های خود را اولویت بندی کنید

9. در انتخاب رشته عجه نکنید

در انتخاب رشته عجله نکنید و پیگیر اصلاحات دفترچه و اطلاعیه‌های سازمان سنجش باشید و از طرفی ‌هم انتخاب رشته خود را به دقایق پایانی موکول نکنید. بهترین فرایند برای شما به این صورت است که ابتدا آزمون‌های روان‌شناسی را انجام بدهید و یک شناخت کلی از خودتان و آینده‌ای که برای خودتان متصور‌ هستید، بسازید در گام دوم دفترچه را مطالعه کنید و اولویت‌های خودتان را در رشته‌ها و دانشگاه‌ها مشخص کنید و در مرحله بعد شروع به تحقیق در مورد رشته‌ها و دانشگاه‌های انتخابی خودتان بروید.

10. کد رشته‌ها را با دقت وارد کنید

ممکن است با وارد کردن اشتباه و یا جابه جایی کد‌ها شهر و رشته مورد انتخابتان تغییر کند که اصلا اتفاق عجیبی نیست و بسیاری از داوطلبان دچار این اشتباه شده‌اند. بهتر است پرینت انتخاب رشته‌تان را چند بار بررسی کنید همچنین اگر متقاضی رشته‌های نیمه متمرکز هستتید که دارای مصاحبه می‌باشند بهتر است آن‌ها را در ابتدای لیست وارد کنید و برای اطمینان از قبول شدن در دانشگاه هر رشته و دانشگاهی را در انتهای لیست وارد نکنید و فرض کنید که اگر هر رشته و دانشگاهی را که در لیست وارد کرده‌اید اگر قبول شدید امکان رفتن به آن را داشته باشید.
نتیجه‌گیری

انتخاب رشته اصولی یعنی توجه به آینده و در نظر گرفتن تمام اتفاقاتی که با انتخاب امروز ما در آینده خواهد افتاد و همچنین دور شدن از انتخاب احساسی و هیجانی که نتیجه‌ای جز پشیمانی برای فرد نخواهد داشت. یکی از نکات بسیار مهم انتخاب مشاور خوب می‌باشد، مشاوری که با تجربه کم و در ده دقیقه بدون شناخت شما برای آینده‌تان تصمیم می‌گیرد، می‌تواند شما را چند سال از رسیدن به اهدافتان دور کند. ما در گروه آموزشی دکتر رضایی در یک فرایند 8 مرحله‌ای همراه شما خواهیم بود تا بتوانید بهترین انتخاب را برای خودتان داشته باشید و آینده‌ای درخشان را ترسیم کنید. فراموش نکنید که آینده از آن کسانی است که به استقبال آن می‌روند پس با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله بهترین‌ها را برای خود رقم بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا