زمان دزد‌های کنکور

رفیق، یکی از مهمترین مولفه‌های موفقیت در سال کنکور بحث زمان هست! و می‌شه گفت به اندازه ی تلاش و پشتکار، مدیریت زمان هم از اهمیت بسیار بالایی برخورداره. پس یک داوطلب حرفه‌ای باید حتما مدیریت و استفاده بهینه از زمان رو بلد باشه تا بتونه تاثیر این آیتم رو در موفقیتش چندین برابر کنه. یک داوطلب حرفه‌ای از این موضوع آگاهه که با مدیریت کردن و جلوگیری از اتلاف وقت و اختصاص همون زمان به مطالعه‌ی بیشتر و در نتیجه اون تقویت تمرکز و کاهش استرس ادامه مسیر، می‌تونه نتیجش رو چندین برابر بهبود ببخشه و سرنوشتش رو تغییر بده.

پس مرحله‌ی اول شناخت زمان دزدهای کنکور هست:

۱) گوشی موبایل! اولین و بدترین و خطرناک ترین دزدزمان برای یک کنکوری بدون شک گوشی موبایل هست! ذهن داوطلب با استفاده از گوشی و نرم افزارها و فضای مجازی موجود در موبایل به شدت درگیر شده و این برنامه‌ها و این فضا براش شدیدا اعتیاد آور خواهد بود. فضای مجازی خصوصا اینستاگرام برای استفاده های غیر درسی و نانتعادل واقعا برای یک داوطلب سم هست و اصلا امکان نداره که با استفاده از این فضا ذهن دچار اعتیاد و چک‌کردن‌های مداوم و بیشتر و بررسی حواشی نشه! و این ذهن دیگه نمی‌تونه کارایی مناسب رو برای مطالعه داشته باشه و گیرایی قبل رو در مطالعه حفظ کنه.رفیق درواقع تو داری با استفاده بی رویه از گوشی موبایل آیندت رو به اون میفروشی! داری سرنوشتت رو به فضای مجازی و اینستاگرام وچک کردن اخبار میفروشی! داری موفقیتت رو به چیزهای زودگذر میفروشی! آیا واقعا این رو میخوای؟ آیا ارزشش رو داره؟ مسلما نه!

حالا راهکار چی هست که بتونی این قضیه رو کنترل کنی؟ بابد تایم استفاده از گوشیتو محدود کنی و برای استفاده از اون برنامه ریزی کنی. برای شروع به این شکل برنامه ریزی کن که برای مثال در طول روز سه مرتبه گوشیت رو هر مرتبه به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه چک کن و درطول مطالعه سعی کن گوشیت رو در دسترست نذاری و روی حالت پرواز قرار بدی تا تماس‌ها و پیام‌ها حواست رو پرت نکنن.

۲) سریال و تلویزیون:  رفیق یکی از مواردی که امروزه خیلی هم بین داوطلب‌های کنکور مرسوم هست سریال دیدن هست. اکثرا داوطلب‌ها به این بهانه که برای رفع خستگی سریال می‌بینن تا بعدش درسشون رو بخونن اینکارو انجام میدن دریغ از اینکه با اینکار نه تنها خستگیشون از بین نمیره بلکه چشم و گردن و بدن و از طرفی ذهن فرد دچار خستگی هم خواهدشد! بهتره که حتی استراحت یک کنکوری هم در راستای هدفش باشه! این کاری هست که یک کنکوری حرفه ای انجام میده. که بهترین کارها برای استراحت پیاده روی و مدیتیشن هستن.
راهکار: اما با وجود تمام اینها اگر داوطلبی علاقه داره که به صورت محدود و برنامه ریزی شده اینکار رو انجام بده موردی نخواهد داشت، برای مثال در حد هفته ای یک الی دوساعت درصورتی که برنامه درسیت عقب نیفته بلامانع هستش‌.

۳) افراد با انرژی منفی: یکی از تاثیرگذارترین زمان دزدها در مسیر کنکور، افراد با انرژی منفی هستن!  در طول مسیر کنکور بهتره که داوطلب از این افراد دوری کنه وارتباطش روبا اونها به حداقل برسونه، چون انرژیشون رو به تو منتقل میکنن و انرژی خودت رو هم ازت میگیرن و باعث کاهش تمرکز و سرعت و کیفیت مطالعه خواهندشد و عملا زمانت رو میدزدن و از هدفت دورت میکنن!
راهکار: به حداقل رساندن ارتباط و صحبت در رابطه با اهدافت با این دسته افراد حتی اگر شده به صورت موقت هست. حتی شده برای ارتباط نداشتن با افراد با انرژی منفی نیاز باشه شمارت رو تغییر بدی اینکارو باید انجام‌بدی، چون بحث آینده‌ی تو در میونه و شوخی بردار نیست! اگر الان براش اینکارهای ساده و کوچیک رو انجام ندی یک عمر پشیمون خواهی شد! پس ارزشش رو داره.

۴) یخچال! یکی دیگه از زمان دزدهای داوطلب کنکور، یخچال هست. خیلی از داوطلبها حین مطالعه مدام به فکر ریزه خواری هستن و زود به زود به سراغ یخچال میرن و حتی گاهی به این بهانه از درس فرار میکنن! همونطور که گفته شد یک کنکوری حرفه ای باید برای تک تک استراحت هاش برنامه‌ریزی داشته باشه.درسته که بین مطالعه تغذیه نیاز هست اما اگر قرارباشه ۵ دقیقه یکبار پای یخچال باشی اصلا قابل قبول نیست!
راهکار: میتونی برای تغذیه ی بین مطالعه و رفتن پای یخال برنامه ریزی انجام بدی، به اینصورت که حداقل ۵۰ دقیقه مطالعه کنی و ۱۰ دقیقه در ادامه استراحت داشته باشی، که در این تایم استراحت میتونی از تغذیه ی مناسب برای تقویت حافظه و تمرکز استفاده کنی.

۵) حاشیه و اخبار: ‌دوست خوبم، واقعا قاتل تمرکز تو‌حاشیه هست! این حاشیه به روشهای متفاوتی میتونه به داوطلب منتقل بشه، که بیشترینش از طریق موبایل و فضای مجازی هست.
وقتی که داوطلب مدام اخبار و حاشیه های جدید به گوشش میرسه و اونها رو دنبال میکنه ذهنش پر میشه از اطلاعات جدید و شروع میکنه به پردازش اونها، و این باعث میشه که ظرفیت و انرژی ذهن به شدت اشغال و از اون کاسته بشه! درصورتی که داوطلب می‌تونه‌همین انرژی رو بذاره روی مطالب درسیش و اون‌ها رو پردازش و ثبت کنه. و راه های دیگری که برای انتقال این حواشی وجود داره اطرافیان داوطلب هستن که ممکنه مدام اخبار و حواشی جدیدی رو به داوطلب منتقل کنن و ذهن داوطلب مشغول شده و دچار آشفتگی ذهنی بشه. یک سری حواشی هم از طرف خود فرد می‌تونه ایجاد بشه، درگیر استرس کنکور و چندبرنامگی و حرف‌های اطرافیان شدن، درگیر رقابت ناسالم و روش مطالعه بقیه و مقایسه با دیگران شدن و درگیر روابط بی سرانجام و زود هنگام شدن که تنها فرد رو دچار افسردگی و آشفتگی و استرس بسیار زیاد و تجربیات منفی خواهد کرد. داوطلب در سال کنکوری به هیچ خبری اونقدر نیاز نداره که بخاطرش درگیر فضای مجازی بشه، تنها اخباری که می‌تونه برای داوطلب لازم باشه اخبار مربوط به کنکور هست که تمامی اون‌ها در کانال و سایت گروه دکتر رضایی قرار داده میشه و دنبال کردنش کافی هست.

پس رفیق، به فکر خودت باش، به فکر آیندت باش، منتظر یه معجزه نمون، منتظر یک زمان فوق العاده برای تلاش کردن نمون،همین الان تلاش کن و فقط ادامه بده، بدون هیچ گونه شکی بدون که اگر مدیریت زمان رو در کنار تلاش کردنت در مسیر درست داشته باشی حتما موفق میشی.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا