مکان مطالعه مناسب کنکور

دوست خوبم، یکی از مهمترین مواردی که توی نتیجه ی نهایی یک دانش آموز کنکوری تاثیر مستقیم داره، محیط و مکان مطالعه یک دانش آموز کنکوری هستش. این محیط باید یک سری ویژگی هارو دارا باشه تا بازدهی و کیفیت مطالعه ی دانش آموز به حداکثر برسه.

اهمیت محیط مطالعه مناسب:

مکان مطالعه ی کنکوری اهمیت بسیار زیادی در کیفیت مطالعه و نتیجه ی دانش نهایی داوطلب خواهد داشت. درواقع مکان مطالعه مناسب در مرحله اول باعث افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی داوطلب، افزایش بازدهی مطالعه و توانایی مطالعه طولانی تر داوطلب، افزایش قدرت یادگیری مطالب جزئی و پیچیده تر، بهبود توانایی حفظ کردن دانش آموز، بهبود کیفیت حافظه و یادآوری آموخته های دانش اموز، افزلیش انگیزه وآرامش ذهن برای مطالعه و کاهش استرس واضطراب ناشی از سرعت پایین مطالعه و تمرکز کم. محیط مطالعه ی یک دانش آموز به قدری مهم هست که میتونه صد ها رقم در رتبه ی داوطلب تاثیر گذار باشه!

محیط مطالعه مناسب برای دانش آموز چه ویژگی هایی دارد؟
محیط مطالعه ی مناسب برای مطالعه ی کنکور باید یک سری ویژگی های مشترک رو داشته باشه تا داوطلب بدون هیچ گونه مشکل در این محیط به مطالعه بپردازه.

۱) ثابت بودن مکان مطالعه:

بهتره که دانش آموز در یک محیط ثابت به مطالعه بپردازه و مدام مکان مطالعش رو تغییر نده. برای مثال این محیط میتونه جایی ثابت مثل اتاق داوطلب در منزل خودشون انتخاب بشه و شرایط لازم در اون اتاق فراهم بشه و شرایط اولیه روداشته باشه، برای مثال بهتر هست که سروصدای بیرون منزل از طریق پنجره مدام به اتاق منتقل نشه، نورگیری و تهویه مناسب داشته باشه، در مسیر رفت و آمد و نزدیک به تلویزیون و آشپزخانه نباشه و وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب داشته باشه.البته تغییر مکان مطالعه یک یا دوبار در هفته برای افزایش تمرکز و کاهش خستگی دانش آموز پیشنهاد میشه، ودر محیط دوم هم استاندارد ها باید رعایت بشن، بهترین محیط برای محیط دوم کتابخونه ی نزدیک منزل داوطلب خواهد بود. اما به طور کلی باید محیط مطالعه دانش آموز ثابت باشه، چون مغز انسان بر اساس شرطی سازی و تکرار عادت به کاری میکنه و بر اون اساس یک کار رو جز روتین خودش میدونه.

۲) نظم مکان مطالعه:

 یک ذهن مرتب به یک فضای مرتب و خلوت نیاز داره. هرچی محیطی که داوطلب در اون مطالعه میکنه شلوغتر و به هم ریخته و بینظم تر باشه، ذهن داوطلب آشفته تر وحواسپرتی اون هم بیشتره. لازمه که داوطلب همیشه اتاق و میز مطالعه رو منظم نگهداره و وسایلش هم فقط درحدنیازش در دسترس و دسته بندی شده چیده بشن تا برای پیدا کردن کتاب یا بقیه ی وسایلش نیاز به زمان زیادی نداشته باشه. وسایل الکترونیکی یا تبلت و لپتاپ هم بهتره که در محیط مطالعه قرار نگیره تا تمرکز داوطلب از بین نره.

۳) میزان سکوت محیط مطالعه:

موقع مطالعه سکوت مطلق طاهرا برای تمرکز دانش آموز مناسبتر هست و باعث افزایش سرعت مطالعش میشه! اما در واقعیت و دراز مدت اینچنین نیست! در محیط مطالعه سکوت نسبی مناسبترین حالت برای مطالعه ی دانش آموز خواهد بود. چرا که سکوت مطلق باعث میشه داوطلب به شرایط ایده آل و سکوت مطلق عادت کنه و سرجلسه از کوچکترین صداها هراس داشته باشه و باعث حواسپرتیش بشه و موقع مطالعه دچار پرش ذهن و وسواس فکری بشه، و از طرفی سروصدای زیاد محیط منزل که باعث حواسپرتی و نبود تمرکز برای مطالعه هم مناسب نیست و باید تعادل در ابن مورد حفظ بشه تا ذهن به سروصدای خیلی کم هم برای جلسه آزمون عادت داشته باشه.

۴) ویژگی های محیطی مناسب مطالعه:

دما، نورو صدا در محیط مطالعه از اهمیت بالایی برخوردارند، دمای محیط مطالعه باید به صورتی باشه که نه دانش آموز دچار سرما بشه ونه در اثر گرما دچار بیقراری بشه. دمای مناسب محیط مطالعه ۲۲تا۲۵ درجه سانتی گراد هستش، وکمتر از ابن دکا باید سرد شدن محیط و بیشتر از اون باعث گرما و بیقراری فرد درنتیجه کاهش تمرکز خواهدشد. از طرفی تهویه ی اتاق باید به ژور مناسب انجام بشه درغیراینصورت باعث بیحالی داوطلب موقع مطالعه خواهد شد. نور محیط مطالعه باید متعادل و لامپ اتاق ترجیحا سفید رنگ باشه و از نور طبیعی و پنجره هم بهتره درکنار نور لامپ استفاده بشه. اگر رنگ دیوار های اتاق خواب رنگهای خنثی و روشن باشن موقع مطالعه احساس شادابی بیشتری رو به فرد منتقل میکنن و مانع حواسپرتی فرد میشن. وجود گل وگیاه در محیط مطالعه هم‌از نظر تصفیه هوا و هم از نظر انرژی مثبت وشادابی محیط میتونه بسیار تاثیرگذار باشه. دررابطه با صدا هم از لحاظ محیطی، محیط مطالعه باید درجایی باشه که در مسیر رفت و آمد نباشه، نزدیک به آشپزخانه و تلویزیون نباشه و سروصدای بیرون منزل در اون محیط زیاد شنیده نشه، تنها اگر یک سکوت نسبی در محیط حاکم‌باشه کافی هست.

بعضی از داوطلبها هم به تزئیات بسیار زیاد اتاق مطالعه یلی علاقه مندند، بهتر هست که این تزئینات در مرکز دید و مطالعه فرد قرار نگرفته باشه و به اصطلاح محیط مطالعه خیلی شلوغ و پر از وسیله نباشه بلکه فقط وسایل ضروری و موردنیاز در اون قسمت با نظم و ترتیب چیده بشه و فرد پشت میزتحریر و صندلی با ارتفاع مناسب به مطالعه بپردازه.

 اشتباهات رایج مطالعاتی:

تعدادی از اشتباهات بسیار رایج مطالعاتی که باعث واسپرتی و افت تمرکز و بازدهی فرد میشه به ترتیب زیر هستن:

 خوابیده درس خواندن:
یکی از حرکتهای رایجی که اکثر داوطلب ها موقع مطالعه انجام میدن خوابیده درس خواندن هستش که اصلا توصیه نمیشه،مغز ما به صورت خودکار موقعی که به تخت خواب میره،حالت خواب آلودگی و آمادگی برای خواب رو داره و مطالعه با این حالت فقط به کاهش تمرکز و عدم یادگیری منجر خواهدشد.

مطالعه جلوی تلویزیون:
خیلی از دانش آموزها هم عادت دارن که کتاب رو برمیدارن و میرن جلوی تلویزیون و‌روی کاناپه میشینن و شروع به مطالعه میکنن! اینکار نه اصولیه نه منطقی! تو دقیقا داری خودت رو توی محیطی قرار میدی که پر از حواس پرتی و پرس ذهنی هست و در ابن محیط محاله بتونی تمرکز کنی! پس دلیلی نداره که همچین کاری رو انجام بدی و در این محیط به مطالعه بپردازی!

مطالعه در کافی شاپ های شلوغ یا کتابفروشی ها:
رفیق درس خوندن توی کافی شاپ ها امروزه حیلی مرسوم شده اما اینکار اصولا درست نیست چون از جدیت مطالعه کاسته میشه و فرد تمرکز موردنیاز رو در این محیط ها نخواهد داشت. یک سری کافه کتابها که مخصوص مطالعه هستن و سگوت نسبی و محیط آرومی رو دارن میتونه برای تنوع محیط مطالعه به جای کتابخونه استفاده بشه اما به عنوان محیط ثابت مطالعه پیشنهاد نمیشن.

مطالعه در فضاهای باز:
خیلی از داوطلبها عادت دارن گاهی توی فضای باز مثل پارکها به مطالعه میپردازن! اما اینکار اصلا درست نیست چون اصول مطالعه، سکوت و سکون نسبی در یک محیط ثابت و معین هیت نه محیط باز و پرسروصدا و پر رفت و آمدی مثل پارک! اینکار فقط باعث کاهش تمرکز و ایجاد حواسپرتی و پرش ذهنی برای تو خواهد شد.

مطالعه در مدرسه و کلاس درس:
همچنین مدرسه و کلاس درس برای محیط مطالعه ثابت به دلیل سروصدا و تردد مناسب نیستن اکا داوطلب میتونه بعضی مواقع از محیط کتابخانه ی مدرسه استفاده کنه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا